Ποιες είναι οι «σούπερ» τροφές;


Ως υπερ-τρόφιμα χαρακτηρίζονται εκείνα που αφενός μεν εμφανίζουν υψηλή διατροφική αξία λόγω μεγάλης συγκέντρωσης θρεπτικών συστατικών, αφετέρου δε έχουν ουσίες, όπως τα αντιοξειδωτικά, τα φλαβονοειδή, οι πολυφαινόλες, που μειώνουν τον κίνδυνο εμφάνισης κάποιων ασθενειών.

Από το 2007 η Ευρωπαϊκή Ενωση έχει απαγορεύσει τη χρήση του όρου «υπερ-τρόφιμα» στη συσκευασία προϊόντων για διαφημιστικούς σκοπούς, εκτός αν προσδιορίζονται οι ευεργετικές τους ιδιότητες βάσει επιστημονικών στοιχείων, ενώ οργανισμοί όπως ο βρετανικός Cancer Research τα έχουν χαρακτηρίσει «εργαλεία μάρκετινγκ χωρίς ιδιαίτερη επιστημονική βάση». Το δεδομένο είναι ότι την τελευταία δεκαετία έχει διαπιστωθεί ότι η αύξηση στην κατανάλωσή τους ξεπερνά διεθνώς το 20%, ενώ η συνολική δραστηριότητα της αγοράς ενός μόνο από αυτά, του ιπποφαούς, υπολογίζεται στα 30 δισ. δολάρια παγκοσμίως.

Οι γνωστότερες κατηγορίες είναι τα φρούτα (μύρτιλλα, γκότζι μπέρι, αβοκάντο, ιπποφαές), οι ξηροί καρποί (καρύδια, αμύγδαλα, δημητριακά), τα όσπρια (κόκκινα φασόλια, κακάο), τα λαχανικά (μπρόκολο, σπανάκι), τα φύκια (σπιρουλίνα), τα προϊόντα γάλακτος (κεφίρ), τα βότανα (τζίντζερ, τσάι) και τα προϊόντα μέλισσας (βασιλικός πολτός).

Πρόκειται για μια κατηγορία τροφών που διαρκώς διευρύνεται, άλλοτε βάσει επιστημονικών διαπιστώσεων και άλλοτε λόγω... μάρκετινγκ. Τα επιστημονικά αναγνωρισμένα υπερ-τρόφιμα, λίγο περισσότερα από δέκα, είναι αυτά για τα οποία έχουν γίνει δημοσιεύσεις μελετών που αποδεικνύουν ότι διαθέτουν συγκεκριμένες ευεργετικές ιδιότητες.

Οι λάτρεις τους αναζητούν συνεχώς νέες μελέτες που ενθαρρύνουν την κατανάλωσή τους, οι πολέμιοί τους τα απαξιώνουν ως «μόδα» και προειδοποιούν για ενδεχόμενες παρενέργειες. Η αλήθεια, όπως πάντα, κρύβεται κάπου στη μέση.

Αρκεί να σκεφτεί κανείς πόσα από τα super foods μπορεί να διαθέσει και που… οι φιλόδοξοι καλλιεργητές super foods πρέπει να αναρωτηθούν για τις ποσότητες που μπορούν να απορροφήσουν οι καταναλωτές, έτσι ώστε να δημιουργήσουν συνθήκες επαρκούς ζήτησης και τελικά εκκίνησης της συγκεκριμένης αγοράς.


Πάρθηκαν στοιχεία από το άρθρο της Κας Αθανασίου στην Καθημερινή http://www.kathimerini.gr

Περουλάκης Γιάννης
Γεωπόνος, Σύμβουλος Αγροτικών επιχειρήσεων 
Λάρισα, 6942692048
http://peroulakis.blogspot.gr
https://www.facebook.com/infoagroperoulakis 

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Τα "φουσκωμένα" μυαλά... κάνουν τη ζημιά...

Η ΠΟΛΥΚΑΛΛΙΕΡΓΕΙΑ ως παράγοντας διασφάλισης του γεωργικού εισοδήματος

Ποιότητα, Διαφοροποίηση και εφευρετικότητα... το εμβόλιο για τις επιχειρήσεις