Πως σκέφτεται ο αγρότης επιχειρηματίας;


Δεν είναι λίγοι αυτοί που θέλουν να ασχοληθούν με κάποια καλλιέργεια χωρίς ουσιαστικά να γνωρίζουν πολλά πράγματα για αυτήν.

Υπάρχουν πάντως κάποιες γενικές κατευθυντήριες τις οποίες πρέπει να εξετάσει κάποιος πριν ξεκινήσει την ενασχόληση του με τη γεωργία. 

Ας δούμε μερικές από αυτές.


1.  Όσον αφορά το προϊόν:

α) Ποιότητα: Υπάρχουν κατηγορίες ποιοτήτων για το εν λόγω προϊόν; Και αν ναι, ποια είναι αυτή που έχει ευρεία αποδοχή στην αγορά;
β) Ποικιλίες: Πόσα διαφορετικά είδη ποικιλιών υπάρχουν από το προϊόν ή τα προϊόντα που θέλουμε να παράγουμε; Ποιες μας ενδιαφέρουν;
γ) Εμπορικό όνομα (brand name): Θα δώσουμε κάποιο εμπορικό όνομα στο προϊόν μας; Αν ναι πρέπει να είναι κάτι καλό γιατί αυτό θα ακολουθεί τα προϊόντα μας παντού.
δ) Τυποποίηση: Εξετάζουμε αν το προϊόν τυποποιείται σε διάφορες κατηγορίες, και ποιες από αυτές είναι εμπορεύσιμες (π.χ. μικρό μέγεθος, μεσαίο, μεγάλο, … )
ε) Συσκευασία: Πρέπει να εξετάσουμε αν το προϊόν που θα παράγουμε θα το συσκευάσουμε ή θα το προωθήσουμε νωπό. Η όποια επιλογή μας, θα έχει και το ανάλογο τίμημα φυσικά.

2. Όσον αφορά τη διανομή – πώληση:

α) Κανάλια διανομής: Πρέπει να εξετάσουμε που μπορούμε να πουλήσουμε το προϊόν μας και πως θα φτάσει αυτό στην αγορά! (ίσως ό σημαντικότερος παράγοντας που πρέπει να εξεταστεί διεξοδικά, πριν ξεκινήσει κάποιος να ασχολείται με το οτιδήποτε! Γιατί η γνώση των «αγορών» είναι δύναμη.
β) Κάλυψη της διανομής: Μέχρι τι ποσότητες μπορώ να παράγω και πόσους πελάτες μου μπορώ να καλύψω; Ενδέχεται να έχουμε καλό προϊόν αλλά ο αγοραστής να θέλει μεγάλη ποσότητα από αυτό, αν δεν μπορέσουμε να καλύψουμε τις ζητούμενες ποσότητες, τότε η αγορά αυτή χάνεται (οριστικά συνήθως…).
γ) Περιοχές πωλήσεων: Σε ποιες περιοχές θέλω να πουλήσω; Μέχρι που μπορώ να στείλω το προϊόν μου;
δ) Πιθανή δημιουργία αποθεμάτων: Αν ένα προϊόν αποθηκεύεται, μπορεί να γίνει η πώληση και αποστολή αυτού όταν υπάρξει έλλειψη του στην αγορά. Έτσι ο παραγωγός επιτυγχάνει υψηλότερη τιμή πώλησης για τα προϊόντα του.
ε) Μεταφορές και μεταφορείς: Πως θα φτάσει το προϊόν στην αγορά, με ίδια μέσα ή μέσω μεταφορικής εταιρείας; Τι κόστος θα έχει η κάθε επιλογή;

3. Όσον αφορά την προώθηση: 

Πρέπει να εξετάσει ο παραγωγός τους πιθανούς τρόπους προώθησης του ή των προϊόντων του.

Αυτοί είναι:
α) Η διαφήμιση (Π.χ. Υπαίθρια διαφήμισης, Διαφήμιση με μεγάφωνο, Διαφήμιση στα Μ.Μ.Ε, Ομιλίες, Παρουσιάσεις προϊόντος, Διαγωνισμοί, Πριμ στου πωλητές, Δωρεάν δείγματα, κ.α.)
β) Προσωπική πώληση (συνήθως αυτός ο τρόπος επιλέγεται για τα γεωργικά προϊόντα)

4. Όσον αφορά την τιμή:

α) Επίπεδα τιμών: Θα πρέπει ο παραγωγός να αποφασίσει την τιμή που θέλει να πουλήσει, αφού υπολογίσει το κόστος παραγωγής των προϊόντων του και εξετάσει τον ανταγωνισμό στην αγορά.
β) Εκπτώσεις: Πρέπει να αποφασίσουμε αν θα κάνουμε κάποιες εκπτώσεις σε κάποιους πελάτες μας ή κάποιες προσφορές. (π.χ. Καλύτερες τιμές σε όσους πληρώνουν με μετρητά)
γ) Όροι πληρωμής: Είναι σημαντικό να είναι γνωστό στον πελάτη μας πως επιθυμούμε να γίνει η συναλλαγή (π.χ. επιταγές, γραμμάτια, μετρητά, κλπ) και αν μπορεί να δοθεί πίστωση χρόνου στον πελάτη (καλό είναι η πίστωση αυτή να είναι όσο το δυνατόν μικρότερη για να αποφευχθούν σημαντικές οικονομικές απώλειες).

Η παραπάνω ανάλυση βασίστηκε στην θεωρεία του Mc Carthy σχετικά με το μείγμα Μάρκετινγκ γνωστή και ως τα 4 P του Μάρκετινγκ.

Αλήθεια ποιος παραγωγός υπολογίζει όλες τις παραπάνω μεταβλητές σήμερα; 

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Βιολογική γεωργία: Από 32€ στα 12,2€/στρ τα χειμερινά σιτηρά!

Τα "φουσκωμένα" μυαλά... κάνουν τη ζημιά...